1. THE AUTHOR FILIP PHILIPPE

 

Ferdinand Florizoone schreef een Haiku voor FilipPhilippe:

De kunstenaar schil-

dert wit op canvas. Dit is

mijn moeder, zei hij

Filip Philippe, Philippe Florizoone,

Camerlinckstraat 15, Middelkerke 8430, België.

philippeflorizoone3athotmail.com

Filip Philippe alias, geboren op 21-06-1952, tweeling in sterrenbeeld, te Veurne en getogen

aan de Belgische kust (Koksijde). Hij studeerde Grieks-Latijnse religie (college Veurne).

Van 1982 tot 1988 volgde hij academie, te beginnen met grafiek- en tekenlessen.

Daarna verdiepte hij zich in schilder- en beeldhouwkunst, kunsttheorie.

Vervolgens studeerde hij gedurende meer dan 10 jaar privélessen bij zijn kunstleraar

Batis. Hij leerde er o.a. de technieken van de oude meesters die hij deels in zijn actuele

kunsttoepast. 1991: solotentoonstelling in het casino te Oostende.

Naderhand in 2001 werd zijn werk jaren tentoongesteld in het museum Museaav te Nice. 

Heden ten dage werkt hij in zijn atelier te Middelkerke.

 

Filip Philippe verheft zijn abstract werk, die hij als realiteit bestempelt, door melk

bij zijn olieverf te voegen als verwijzing naar een diepere inhoud. Deze bekomt hij

door tekens te schilderen die symbolen vormen. 

Wat is kunst? Transcendentie van realiteit.

In zijn figuratief werk overschildert hij de inhoud met witte verf om afstand te nemen

van het uiterlijke. Hij laat de ogen en mond vrij als toegangsweg tot het plastisch innerlijke.

 

Zijn kunst is magisch realisme, plastisch literair: niet de aanblik van de buitenzijde, de kleuren

en het abstract geheel, zijn belangrijk, wel het innerlijke, de inhoudelijke betekenis, die ook

bekomen wordt door de tal van al dan niet toevallig aanwezige tekens in zijn werken.

Zo creëert hij een cijfer zeven in een non-figuratieve omgeving, waarbij het de symboliek

van “7” is die het subject van de beeltenis vormt. (Nummer 7 staat voor spiritualiteit,

innerlijke wijsheid, spirituele verlichting, mystiek, intuïtie, introspectie, bedachtzaamheid

en collectief bewustzijn. Nummer 7 betekent ook het belang van isolatie, filosofie,

perfectie, waardigheid, het vermogen om grenzen te stellen, innerlijke kracht en

doorzettingsvermogen  enz…).Bij J. Pollock dient action painting om de emotionele ervaring

gevoelsmatig kunstzinnig op het doek te projecteren. Bij Filip Philippe dient deze action om te

versieren te verleiden en zo de aandacht te leiden tot het onderwerp - hier cijfer 7;

Een abstract werk is voor hem een realiteitsobject. Hij verheft dit tot kunst door middel

van inhoudelijke zinnebeelden. Hij concretiseert de link door te schilderen met melk in

zijn olieverf, die signalen schrijft (plastisch literaire kunst, magisch realisme). 

“Milk in the art of Filip Philippe is symbol of interiority,

what is symbolized by the symbols of abstract art.”

 

2 voorbeelden:  

1. Melk in olieverf op gemutileerde canvas, zwarte rechthoek ingebed in wit kader (199 CM * 179 CM).

Dit abstract schilderij wordt getranscendeerd door de verminkte ondergrond. De beschadigingen

van het canvas vormen tekens, waarbij elke toeschouwer de uiterlijkheid, een gelaagde

informatie, mag onderzoeken en interpreteren op zijn manier. 

 

2. Het witte werk (100 cm * 100 cm) is geschilderd, in een symbolenwereld van de witte kleur,

op aandelen-papier, gekleefd op doek, van een machtige financiële instantie  (hier Petrofina).

Het is vermengd met enkele doktersziektebriefjes (verwijzend naar de (ziekelijke)

onvolmaaktheden van alle aardse zekerheden). Het bestaat uit een rechte lijnen-structuur in

relatie tot cirkelvormige en organische vormgeving. Dit alles zijn symbolen en onderwerp voor

communicatie in een vraagstelling naar vaste waarden.

 

 

 

 

Filip Philippe, Philippe Florizoone,

Camerlinckstraat 15, Belgium.

philippeflorizoone3@hotmail.com

Philippe Florizoone, a.k.a. Filip Philippe, was born with the zodiac sign of Twins the 21 June 1952

in the Belgian city Veurne and bred in Koksijde, situated at the Belgian coast. At the secondary school the College Veurne,

he studied the Greek and Latin religions. From 1982 till 1988, he took art courses, starting with graphics and drawing.

He gained more knowledge in the fields of painting, sculpting and art theories at the academy. Then, Batis,

his personal tutor, continued teaching him the arts for more than ten years. This way, Filip Philippe was taught

the techniques of the old masters, which he partly applies in his contemporary art. In 1991, he held a solo art exhibition

in the Ostend casino. From 2001 on, his work had been displayed for years in the museum Museaav

in the French city Nice. Nowadays he works in his atelier in Middelkerke, a city at the Belgian coast.

 

Filip Philippe elevates his abstract work, which he claims to be reality, by adding milk to his oil paints referencing to

the content of his work. The latter is also realised by painting characters that form symbols.

What is art? The transcendence of reality. In his figurative work, Filip Philippe chooses to overpaint the surface

with white paint in order to take a step back from the outer appearance. However, the eyes and mouth are still free

to grasp the meaning of the work, expressed plastically.

His art is magic realism, plastic literary: not the appearance from the outside or the colours within the abstract entity

are important, but the innate meaning which is composed by a number of symbols (un)intentionally incorporated

in his work. For example, Filip Philippe recreates the number ‘7’ in a non-figurative setting in which the symbolics of ‘7’

forms the subject of the image. (Number ‘7’ embodies spirituality, inner wisdom, spiritual enlightenment, the mystique, intuition, introspection, deliberation and collective conscience. Number ‘7’ also refers to the importance of isolation, philosophy, perfection, worthiness, the ability to set limits, inner power and perseverance etc.)

For him, an abstract work is an object in reality. He elevates this to a piece of art by means of symbols. More specifically,

he demonstrates the connection by adding milk to his oils, which construct signs (plastic literary art, magic realism).

“Milk in the art of Filip Philippe is a symbol of interiority, which is symbolized by the symbols of abstract art.”

Two examples:

  1. Milk in oils on mutilated canvas, black rectangle in white frame (199 cm * 179 cm).

This abstract painting is transcended by its mutilated background. The damage on the canvas forms signs

which invite the spectator to explore and interpret the layered appearance of the painting in their own ways.

 

  1. The white work (100 cm * 100 cm) is painted on pieces of old shares of the influential financial institution Petrofina.
  2. The shares were pasted on the canvas and coated by a layer of white paint, creating a symbolical white world.
  3. The artwork is also built on several medical certificates which refers to the (sickening) imperfections of life on earth.
  4. The painting is structured by straight lines in combination with circular and organic designs. All this is symbolic to discuss principles.

 

 

 

2. FILIP PHILIPPE BY HERMAN DENECKER, ART CRITIC.

 

 

3. BEZOEK AAN FILIP PHILIPPE DOOR VALERIE SURMONT.

EINDWERK LAATSTE JAAR ESTHETICA 1991.

 

FILIP PHILIPPE: STIJL.

Aan de hand van kunstwerk nr 1. legde Filip Philippe mij uit wat zijn kunst inhield.

Het werk is 2 m breed en 2m hoog.                                                                                                                                                                                                                              

Het bestaat uit schuimrubber en bevat ook eetwaren: choco, prei, ananas, rode kool,

amandel, salade, druif, rode bes, dadels, vijg, witloof, peterselie, spinazie en perzik.

De spiraalvormige tekst beschrijft: ”Immers het uiterlijke is niet belangrijk, maar bijzaak.

Niet de manier van schilderen is belangrijk, wel zijn afleidingsmechanisme,

verleidingsmanoeuvre om naar te kijken, te lezen en met de versieringsaard de innerlijkheid

te voelen. Wat is kunst? Kunst is transcendentie van realiteit. Wat is kunst in verband met

extase – orgasme? Transcendentie – sublimatie.” 

Immers het uiterlijke is wel belangrijk, maar bijzaak. De innerlijke waarde is wezenlijk.

Een creatie moet niet mooi zijn, maar goed.

"En", informeerde ik bij Filip Philippe, "wanneer is een kunstwerk goed?"

"Als het een andere kijk brengt op een maatschappelijk gegeven door het uit zijn context te halen.”

Ik had het nog niet helemaal begrepen en vroeg wat de innerlijke waarde van dit kunststuk was. 

“De eetwaren geven essentiële levensgegevens weer.”

WAT IS KUNST? KUNST IS TRANSCENDENTIE VAN REALITEIT. Transcenderen is de waarde van

iets op een hoger niveau brengen. Een primaire waarde in ons leven is bijvoorbeeld: 

ons goed voelen door voldoende te eten en ons te beschermen tegen de

weersomstandigheden door onze kledij. Een hogere waarde is bijvoorbeeld kunst. Je kan

bijvoorbeeld een pen transcenderen. Een pen is een reëel gegeven. Ze dient om mee te

schrijven. Om ze op een hoger niveau te brengen, bekijk je haar niet langer als een schrijftuig,

maar hou je rekening met vorm en design. Je benadert ze als een stukje kunst.

Filip Philippe gebruikt bij de creatie van zijn kunstwerken verschillende technieken.

Dit plastisch werk bijvoorbeeld bevat ook een literair gedeelte. Daardoor komen zijn werken

op het eerste zicht vaak verwarrend over, door de veelheid aan prikkels. Ze krijgen evenwel

de nodige eenheid door een alles doordringende gedachte: de toeschouwer meevoeren

naar de wereld achter deze kunstwerken, naar de innerlijk waarde , want…

niet de manier van schilderen is belangrijk, wel het afleidingsmechanisme, het

verleidingmanoeuvre om naar te kijken, te lezen, met de versieringsaard te voelen.

Het eigenlijke onderwerp van Filip Philippes kunst hoort thuis op het terrein van de

metafysica. Het is een expliciete vraagstelling naar het wezen elk op zich, o.a. met

het dilemma: immanentie - zintuiglijke, aardse ervaring - versus transcendentie - niet-zintuiglijke,

bovenwereldse ervaring-. Deze grondgedachte leidt op haar beurt tot het aanwakkeren

van het metafysische gevoel bij de toeschouwer. Voor Filip Philippe is het metafysische

nooit ver te zoeken, maar ligt het integendeel in de onmiddellijke alledaagse realiteit

en leefwereld. Filip Philippe vertrekt van concrete voorwerpen en transcendeert ze.

In dit werk is een prei niet zomaar prei om honger te stillen, maar een essentiëel levensgegeven.

 

WAT IS KUNST IN VERBAND MET EXTASE - ORGASME ? TRANSCENDENTIE – SUBLIMATIE.

De extase en het orgasme zijn het toppunt van de menselijke beleving. Je kan ze enkel nog op

een hoger niveau brengen door sublimatie. Wat is sublimatie? Je stelt je boven iets (bv. boven

de primaire behoefte van te eten omdat je honger hebt)  door er afstand van te doen

( je eet niet ). Je voelt je er niet ongelukkig om, precies omdat je er mentaal boven stelt. Extase

en een orgasme kan je volgens Filip Philippe enkel een hogere waarde geven, transcenderen

door er niet aan toe te geven. Filip Philippe legde dit begrip ook uit aan de hand van

onderstaand werk nr 2., dat de titel ‘sublimatie’ kreeg. H 200 CM * L 200 CM * B 250 CM

Het poëtisch tonnetje van Christo. Jef Geeraerts transcendeert zijn lichamelijke liefde tot

zijn vrouw. Hij is niet plat vulgair als hij schrijft dat hij het aarsje van zijn vrouw likt, maar 

hij komt terecht in een poëtisch geheel.

Het werk Sublimatie heeft Filip Philippe 2600 Euro gekost aan materialen. Het bevat namelijk

twee dure grafische werken van de bekende kunstenaars Karel Appel en Christo. Filip Philippe

'doorboort' de werken. Waarom? Hij stelt zich boven de hoge financiële kost en transcendeert

de kunst van deze grote artisten door haar te ontkennen. Sublimatie!

Het werk waarmee Filip Philippe zijn werk verduidelijkte, kreeg de titel ‘plastisch-literair’ en

in de catalogus stond het volgende tekstje er naast gedrukt:

“Plastische kunst moet je niet bekijken. Literatuur moet je niet lezen. Plastische kunst moet je

voelen. Literaire kunst moet je voelen. Hoe moet je voelen? Gewoon door kunstenaar te zijn.

Hoe ben je kunstenaar? Gewoon door tot nul te groeien en verder te groeien over de

transcendentie van het geluk heen". Ik begreep niet meteen het verband tussen plastische

en literaire kunst. "Je kan toch pas iets voelen als je een kunstwerk bekijkt of leest",

verwonderde ik mij. “ Dat is ook zo", antwoordde Filip Philippe. hij maakte me duidelijk wat

hij eigenlijk bedoelde aan de hand van volgend werk, 7 foto’s: L 30 CM * B 40 CM,

waarop met fotografische techniek geschreven stond:

SLUIT JE OGEN – TREK JE MONHOEKEN UITEEN -TREK JE KAKEN OP- TREK JE NEUS OP –

GLIMLACH- EN WEES GELUKKIG.

Je moet die woorden niet alleen bekijken, maar lezen en niet alleen lezen, maar doen wat er

staat, dan kan je je op dat moment niet ongelukkig voelen, denk ik.

Als je de grondgedachte van Filip Philippes kunst begrijpt, dan zie je ook meteen in waarom

hij werkje nr 3. de titel ‘Kitch’ gaf. Het is opgebouwd uit de drie basiskleuren, die zonder

meer dooreen gewreven zijn. Filip Philippe : “Het is gewoon een prentje. Het heeft geen

diepere waarde en is dus in geen geval kunst. Compositie: L 60 * B 50 CM

 

FILIP PHILIPPES WERK.

In het nogal heterogene werk van Filip Philippe zijn een aantal thema’s – naast het

grondthema, dat in elk van zijn kunstwerken terug te vinden is – vrij duidelijk te onderscheiden.

Zo is er de kunstenaar, die zich met een persoonlijke betrokkenheid manifesteert tegenover zijn

naastbestaanden (zijn moeder, de vrouwen), zelfs tegenover de dierenwereld: existentiële

thematiek dus. Het werk nr 4. kreeg de titel : ‘Mijn Moeder’. Het bestaat uit een verfijnde kader

en een zijdeblaadje Japans papier, van de mooiste en de duurste soort. Ook een roeste

nagel in het kader. Op een originele manier toont Filip Philippe zijn liefde voor zijn moeder.

Mensen, die echter Philippes kunst niet (willen) begrijpen, zien enkel een leeg blad en

vinden dit werk een belediging aan het adres van Filip Philippes moeder.

Deze existentiële thematiek breidt zich bovendien nog uit door communicatie met het

publiek op te wekken, door voor een dilemma te laten kiezen. Filip Philippe dringt

de toeschouwer geen bepaalde interpretatie op . Hij laat vaak de aanschouwende menigte besluiten.

De kijker mag zelf uitzoeken wat hij het mooiste vindt in creatie nr 5.

Ofwel houdt hij van de kleur van het koper of van de opbouw van het werk. Ofwel herkent

hij zichzelf in één van de twee stukjes koper en zink en vindt hij zichzelf ‘het mooiste’. Ofwel

is hij het ene stukje koper en is het andere zijn partner en vindt hij zich het mooiste in

combinatie met die andere. Er zijn zoveel interacties als er kunstminnaars zijn.

Kader met rood en geel koper : L 66 * 72 CM.

Kunstuiting nr 6. Opgedragen aan de toeschouwer: je mag er mee doen wat je wil. Ets L 50 * B 60 CM

Naast het existentiële is er het thema van het onbereikbare. Werk nr 7: Doors.

Je kan de deuren niet open maken en er door stappen. Ze zijn met gekleurde planken aan

elkaar vastgemaakt. Daarenboven kan je er vier niet zien, omdat ze opgesloten zitten in

het aanpalende hokje. 8 deuren : H 200 * L 350 * D 80 CM. 

Het laatste thema is het moeilijkste door zijn abstraherende en theoretische

verschijningsvorm. De ets, kunstschepping nr 8., is 50 CM lang en 60 CM breed en heet:

‘ het van het ‘. Concreet staan er drie letters op. Ze stellen 'het van het' voor, een abstract

begrip. Wat is 'het van het'? Iedereen kan zijn eigen interpretatie geven en er een

theorie rond bouwen.

Het publiek wordt vrij bruusk met de thema’s geconfronteerd in een combinatie van

trivialisme en hermetisme. Dikwijls gaat het om werken waar de titel, eventueel een tekst,

even belangrijk is als het plastisch werk zelf, een woord – beeld combinatie, waarmee

Filip Philippe  o.a. kunsttheoretische reflecties naar voor schuift ( kunst over kunst dus),

zoals in de opus met de spiraalvormige tekst.

Kunstvoorwerp nr 9.: een combinatie woord – beeld: 

zijden doek met touw L 400 CM * 300 CM; ets, Ingang: L 23 * B 39 CM. De Blanke Maagd.

Wat doe je daar, informeerde mijn leraar. Ik ben op zoek, antwoordde ik.

Wat zoek je, vroeg hij mij. De blanke maagd, reageerde ik.

En, heb je al iets gevonden, grinnikte hij. Tot nu toe niks, gaf ik bescheid, daarom doe ik

het elke nacht weer opnieuw. Probeer jij het eens, misschien heb jij meer geluk.

Mijn leraar glimlachte, want hij begreep het niet.

 

FILIP PHILIPPES  LEVEN.

Filip Philippe vertelt veel liever over zijn kunstwerken dan over zichzelf.

Hij is geboren op 21 juni 1952  in Veurne onder het sterrenbeeld van tweeling .

Dit verklaart zijn veelzijdigheid in techniek en onderwerp. Alles moet hij eens uitproberen.

Kiezen en zich beperkt houden tot een enkel gegeven is hem een marteling.

Hij volgde 07 jaar les aan de Academie van Koksijde. Daar bleef de vrijgave van zijn

persoonsgegevens bij. Ik wilde wel wat meer weten. Zou hij als kleuter ook al volop

kunstwerken gemaakt hebben? ”Nee”, verklaarde hij,

“ze vertelden me dat ik niet kon schilderen. Toen besloot ik te kunstschilderen.”

Ik vroeg me ook af of Filip Philippe opkeek naar een bepaalde kunstenaar.

Hij houdt erg veel van Marcel Duchamp.

Tot slot nog 2 werken die hem typeren. Filip Philippe vertelde me dat werk nr 10. Aids betreft.

Speld in gaatje: houten kader met blokje met gaatje L 40 * B 40 CM.

Wat is pijn? Wat is kunst: kunst is niet de pijn, wel de kunst om de pijn te smaken of het

verlangen van de verleiding van de kunst van de pijn van de angst van de smaak van het

gevaar van aids.

Kunstwerk nr 11.: kader L 30 * B 20 CM : De suppo en het genot van kunst te voelen,

wat is kunst? Do you feel it? Can you taste it? 

 

APPRECIATIE.

Ik wilde aan iedereen vertellen hoezeer ik onder de indruk was van Filip Philippes kunst.

Zijn kunst bespeelt mijn drie gevoelige snaren tegelijk:

de plastische kunst, het literaire en het mysterieuze van het niet-zintuigelijke.

Na het bezoek vertelde ik honderduit aan mijn vader, toen ik besefte geen enkel werk

in het echt gezien te hebben. Het waren prentjes uit een catalogus die mij betoverd hadden!

Ik vroeg me af welk effect de originele werken op mij zouden hebben. Mijn vader zag

helemaal niet in wat er zo bijzonder was aan Filip Philippes kunst. Ik kon het

ook niet uitleggen. Filip Philippes kunst is niet gemakkelijk omdat je hem moet voelen.

Om te eindigen : een citaat van Herman Denecker uit de inleiding van de catalogus:

“ De demarche van Filip Philippe – elk werk zijn eigen zijnsvraag via de woord–beeld combinatie –

is eerder zeldzaam en wellicht uniek op het podium van de Belgische actuele kunst.”

nr 1: foam, food, oil

nr 3: kitch

 nr 2: sublimation

nr 4: my mother

nr 5: most beautiful

nr 6: communication

nr 7: doors

nr 8: het van het

nr 9: white virgin

nr 10: aids

nr 11: suppo

  1. VISITING FILIP PHILIPPE BY VALERIE SURMONT.

DISSERTATION FINAL YEAR OF AESTHETICS - 1991.

 

FILIP PHILIPPE: STYLE.

By means of work no. 1, Filip Philippe illustrates his art. Work no. 1 measures 2 m in length and 2 m in height.

It is made out of foam rubber and contains food: chocolate spread, leek, pineapple, red cabbage, almonds, lettuce, grapes, red berries, dates, figs, chicory, parsley, spinach and peach. The text, written in a spiral, says: “Not the appearance carries importance; it is a side issue. Not the painting technique carries importance, but its ability to distract and attract attention to itself, to read and longingly feel its meaning. What is art? Art is the transcendence of reality. What is art in relation to ecstasy - orgasm? Transcendence - Sublimation.”

The appearance does carry importance, but it is a side issue. The essence is the inner value. A creation does not have to be beautiful but good. “And,” I asked Filip Philippe, “when is a piece of art good?” “If it puts forward a different perspective on a phenomenon in society by extracting it from its context.” I did not fully understand it and asked what the inner value of this piece of art was. “The food represents an essential aspect of life.” WHAT IS ART? ART IS THE TRANSCENDENCE OF REALITY.

Transcendence is to raise the value of something to a higher level. A key aspect in our lives, for instance, is that we feel good because we eat well and use clothes to protect ourselves against the weather. By contrast, an example of higher value is art. A pen, an object in reality, can be transcended from a tool to a piece of art. In order to do that, one is to abandon its writing function and focus on the form and design to consider the pen as a piece of art.

Filip Philippe uses several different techniques in the creation of his art. This plastic work, for example, also consists of a literary side. For that reason, the wealth of stimuli in his work can be overwhelming at first sight. However, every part is united towards one dominating goal: to carry the spectator away to the world behind the art, its true meaning and value, because… not the painting technique matters but the ability to distract and attract attention to itself, to read and longingly feel its meaning.

The subject of Filip Philippe’s art actually belongs to the branch of the metaphysics. Each work questions the nature of existence, including the dilemma between immanence, the sensory worldly experience, and transcendence, the non-sensory other-worldly experience. In turn, this principle awakens or intensifies the spectator’s metaphysical feelings. From Filip Philippe’s perspective, the metaphysical is never far away, but can be found in the immediate everyday reality and living environment. Filip Philippe starts with real objects and transcends them. In this work, a leek is not just something that relieves the feeling of hunger, but it is an essential aspect of life.

 

WHAT IS ART IN RELATION TO ECSTASY - ORGASM? TRANSCENDENCE - SUBLIMATION.

The ecstasy and orgasm are the summum of human experience. One cannot bring them to a higher level, except by sublimation. What is sublimation? When you put yourself above something, e.g. the basic need to eat because you are hungry, by distancing yourself from it (deciding not to eat). You do not feel unhappy because of that decision, just because you are mentally beyond that need. According to Filip Philippe, one can only bring ecstasy and orgasm to a higher level, transcend them, by not giving in to them. He also explains this by means of work no. 2 which was called ‘sublimation’.

H 200 cm * L 200 cm * W 250 cm

The poetic barrel of Christo. The Belgian writer Jef Geeraerts transcends his physical love to his wife. He is not plain vulgar when he writes about licking his wife’s arse but becomes part of a poetic entity.

The materials for the work ‘sublimation’ costed Filip Philippe 2600 euro’s. The materials namely consist of two expensive graphic works by the well-known artists Karel Appel and Christo. Filip Philippe ‘impales’ the works. Why? He puts himself above the high financial cost and transcends the art of these grand artists by negating her. Sublimation!

The work with which Filip Philippe illustrates his art is called ‘plastic literary’. In the catalogue, the following text accompanied the work: “You do not have to look at plastic art. You do not have to read literature. You have to feel plastic art. You have to feel literature. How can you feel it? Just be an artist. How can you be an artist? Just descend to zero and ascend, grow beyond the transcendence of happiness.” I did not immediately grasp the connection between plastic and literary art. “But you can only feel something if you look at or read a piece of art,” I said astonished. “That is true,” responded Filip Philippe. He explained what he meant by means of the following work (L 30 cm * W 40 cm): seven pictures upon which was written photographically:

CLOSE YOUR EYES - STRETCH THE CORNERS OF YOUR MOUTH - LIFT YOUR CHEEKS - LIFT YOUR NOSE - SMILE - AND BE HAPPY.

Not only do you have to look at these words, but read them and not only read them, but do what they tell you to do. Then, you cannot feel unhappy at that moment, I think.

If you can grasp the foundation of Filip Philippe’s art, you can immediately recognize why he called work no.3 ‘kitch’. It is composed with the three primary colours which have been mixed just like that. Filip Philippe said: “It is just an illustration. It has no deeper value and is therefore on no account a piece of art.” Measurements: L 60 cm * W 50 cm

 

FILIP PHILIPPE’S WORK

In the quite heterogenous work of Filip Philippe, a number of themes – excluding the principal theme present in each of his works – are fairly clear to distinguish. One of them is the artist who shows himself with a personal involvement towards his relatives (his mother, women), even towards the animal world. In other words: existentiality is a theme. Work no. 4 is called: ‘my mother’. It is built by a polished frame and a piece of the most beautiful and expensive Japanese satin, as well as a rusted nail. Filip Philippe demonstrates the love for his mother in an original way. However, people who do not (want to) understand his art, only see an empty piece of paper and regard this work as an insult to Filip Philippe’s mother.

This existentiality theme is also extended to an invitation to communicate with the spectators, namely by presenting a dilemma. Filip Philippe does not force upon a specific interpretation, by contrast, he leaves it to the crowd to decide. The spectators can figure out for themselves what they like the best in work no. 5. The spectators may like the copper colour or the work’s composition. Maybe the spectators recognize themselves in one of the two pieces of copper and zinc and consider themselves ‘the most beautiful’. Or maybe they recognize themselves as one piece of copper and the other piece to be their partner and they find themselves the most beautiful in combination with the other piece. There are as many possible interactions as there are admirers of art.

Frame with red and yellow copper: L 66 * 72 cm.

Artistic product no.6 has been dedicated to the spectator: you can do with it as you like. Etching, L 50 * W 60 cm.

Besides existentiality, a recurring theme is the unattainable. Work no. 7: Doors. You cannot open the  doors and step through them. They have been tied together with coloured planks. Moreover, you cannot see four doors because they are locked in the space next to it. Eight doors: H 200 * L 350 * D 80 cm.

The last theme is the most complex because of its abstract and theoretical manifestation. The etching, work no. 8, is 50 cm in length, 60 cm in width and is called ‘Het van het’ (The best of). The work is built by three letters, displaying ‘het van het’ which is an abstract concept. What is ‘het van het’? Everyone can give it their own interpretations and build theories about it.

The spectators are confronted with the themes rather abruptly by a combination of trivialism and obscurity. The pieces of art often consist of a title, maybe an accompanying text, that carries as much importance as the plastic work itself; a combination of literature and image with which Filip Philippe puts forward e.g. art theoretical reflections (in other words, artistical reflections about art) like the work containing text in the form of a spiral.  

Piece of art no. 9: a combination of literature and image. Satin cloth with rope, L 400 cm * 300 cm. Etching, Entree (Ingang): L 23 * W 39 cm. The white virgin. “What are you doing?” my teacher asked. “I am on a search,” I responded. “What are you searching for?” he asked. “The white virgin,” I reacted. “And did you find anything?” he chuckled. “Nothing till now,” I admitted, “That is why I search again every night. You should try it, maybe you have more luck.” My teacher smiled, because he did not understand.

 

FILIP PHILIPPE’S LIFE

Filip Philippe much prefers talking about his pieces of art than his own life. He was born in Veurne on 21 June 1952, zodiac sign of Twins. The latter explains the array of painting techniques and subjects. He feels the urge to try out everything. Because choosing is losing, he does not like being limited to a single thing. He has taken lessons at the Academy of Koksijde for seven years. That was all that Filip Philippe freely exposed about himself, but I wanted to know more. Did he already make works of art as a toddler? “No” he explained, “They told me that I was not able to paint. Then, I decided to continue trying in order to prove myself.” I also wondered whether Filip Philippe looked up at a certain artist. It turns out he likes Marcel Duchamp very much.

To conclude, two works of art that characterise Filip Philippe. He told me that work no. 10, called ‘AIDS’, is one of them. Pin in hole: wooden frame with cube with hole: L 40 * W 40 cm. What is pain? What is art; art is not the pain, but the art of tasting pain or the desire of the seduction of the art of the pain of the fear of the taste of the danger of AIDS. Work of art no. 11: frame L 30 * W 20 cm. The suppository (‘suppo’) and the delight of feeling art. What is art? Do you feel it? Can you taste it?

 

WORD OF GRATITUDE

I wanted to tell everyone how much Filip Philippe’s work impressed me. His art strikes the right chords within me: the plastic arts, literature and the mysteries of the non-sensory. After the visit, I recounted everything to my father when it hit me that I had not seen one work in real life. It were mere illustrations from a catalogue that enchanted me! I wondered what effect the original works would have on me. My father did not really understand what made Filip Philippe’s art so special. I was not able to explain it, too. Filip Philippe’s art is not easy because you need to feel it. A closing citation from Herman Denecker from the introduction of the catalogue: “The attitude of Filip Philippe – ‘each work its own identity-demand’ by way of a word-image combination – is rather exceptionally and perhaps unique on the stage of the current Belgian art”.